Search This Blog

Saturday 18 October 2014

Nasi Dagang Untuk Beginner

Ok.. hari ni saya rasa nak share resepi nasi dagang untuk yang baru nak belajar macam saya.. memang teruja bila dapat masak dan manikmati hasil tangan kita sendiri.. lebih-lebih pada yang baru kahwin.. atau pun makanan ni adalah kegemaran suami anda.. memang haruslah kan kena belajar..


Mula-mula saya ajar masak nasi dulu.. disebabkan 1st time buat dulu saya masak nasi dengan mencampurkan beras biasa dan beras pulut dan selalu tak jadi... dengan rasa bengkak hati saya beli beras nasi dagang siap-siap kat pasar.. hehe.. ada 2 pilihan.. saya pilih yang ada warna-warna merah..
Ok.. jom masak nasi..


Bahan-bahan masak nasi (4orang)
● 3 pot beras nasi dagang
● 1 cwn santan pekat
● 3 cawan air
● 1 biji bawang merah (racik)
● 1 sk halba
●sedikit garam

Cara-cara :
● rendam beras 3-4 jam. Basuh dan toskan.
● masukkan dalam loyang dan kukus 5 minit.
● masukkan bawang merah, halba dan campuran air + santan +garam.
● kacau perlahan guna garfu untuk elak beras patah
● kukus dalam 20-30min dengan api sederhana.
● selalulah jenguk dan rasa nasi tu. Kalau antah lagi boleh tambah air sikit dan ratakan dengan garfu.
 Pss.. saya guna loyang sebab pernah masak guna daun pisang tak jadiii... hehe.. opss lagi satu.. bila nasi dah masak.. buka je penutup kukusan tu.. taknak bagi nasi jadi lembik..


Gulai Ikan Tongkol/Ayo (8 orang makan)

Bahan
● 2 ekor ikan tongkol sederhana besar
● 3 kpg asam keping
● 2 sb garam kasar
● air

Rebus dulu ikan dengan asam keping dan garam kasar. Air biasalah menutupi paras ikan. Rebus sehingga air rebusan tinggal setengah daripada mula-mula kita rebus tadi. Lepas tu biarkan semalaman. Kalau saya.. esok nak makan malam ni saya dah rebus ikan. Biar rasa masin dan masam tu masuk dalam isi ikan tu.. hehe.. ok.. gulai pulak

● ikan tadi diasingkan dengan air rebusan. 
● bahan tumis (1 btg kulit kayu manis, 3 kuntum bunga cengkih, 3 biji buah pelaga dan 1 kuntum bunga lawang)
● 7 tangkai cili kering *
● 7 ulas bawang merah *
● 4 ulas bawang putih *
● 1 inci halia *
● 1 inci lengkuas *
● 1 inci kunyit hidup *
(Blendkan * di atas)
● 5 sb rempah gulai nasi dagang @ 1 paket kecil
● 2 cawan santan
● 4 cawan air
● jus asam jawa
● gula melaka
● 10 biji cili api yg panjang2 tu
● garam
● gula

Caranya :
● Panaskan minyak dan tumis bahan tumis sekejap.
● Masukkan bahan yg telah diblend sehingga wangi dan sedikit garing.
● Masukkan rempah gulai dan sedikit air sehingga pecah minyak sedikit. 
● masukkan air rebusan ikan, lebihan air dan santan. Biarkan sehingga mendidih. Gunakan api perlahan dan kacau sesekali sehingga pecah minyak
● Bolehlah dimasukkan jus asam jawa, gula melaka, garam dan gula kemudian masak sehingga kuah menjadi pekat.
● Masukkan ikan dan biarkan seketika sehingga mendidih.
● Masukkan cili api dan tutup api.
● sedia dimakan dengan nasi dagang, acar timun, sambal.. saya tak buat acar sebab taknak makan cuka.. hehe.. jadi makan dengan timun pun jadilah..

Hasilnya.. taraaaa....

ok.. selamat mencuba..
tata




No comments:

Post a Comment