Search This Blog

Monday 13 October 2014

Kesan klorox dicampurkan dengan bahan pencuci tandas

      Hari ni hari ke 5 berehat selepas prosedur iui.. masa nak mandi tengok bilik air mcm kotor je.. tiba-tiba rasa macam gatal nak membasuh.. pesan en.husband pun boleh terlupa pulak..

      Saya pn terus ambik klorox, kiwi kleen, sabun masuk bilik air n mulalah bekerja. Saya mulakan dengan simbahkan klorox kat mangkuk tandas dan kawasan sekitarnya.. memang cepat betul kesannya.. tak payah tunggu lama.. dalam 5 minit dah bersinar.. hehe.. ok pastu rasa macam nak tambahkan sinar lagi.. saya pun ambik kiwi kleen dan picit-picitkan kat dalam mangkuk tandas..

     Tak sampai 2 minit.. rasa macam terhidu bau yang kuat sangat sampai terbatuk-batuk.. saya terus berlari keluar dan ambik nafas.. sy ambik pulak perfume dan masuk sembur dalam bilik air tu.. konon-konon wangilah.. hehe.. tp bau td ad lagi.. memang terasa kat kerongkong... saya pun keluar balik dan pergi dapur minum air kosong banyak-banyak.. sebab selalu terbaca kena buat mcm tu.. sebelum tu saya buka exosfan dalam bilik air tu dengan harapan bau tu keluar pergi jauh-jauh.. hehe..




     Bila rasa dh ok sket.. selepas dok kat tingkap dapur dan menyedut oksigen segar dalam-dalam.. saya pun masuklah balik bilik.. bau tu dah hilang.. saya pun flush la toilet bowl tu banyak kali.. sebab rasa bau tu kuat kat situ.. saya ni jarang basuh toilet dengan klorox sebab selalu en. Husband yang basuhkan.. haha..

    Ok.. berbalik pada tajuk saya td.. lepas siap mandi semua.. saya pun bukalah en. Google.. sebab kepala rasa pening.. macam nak demam pun ada.. rupa-rupanya.. aaaaaaaaaaaaaaaaaa! (Jerit dalam hati) MEMANG BAHAYA TINDAKAN SAYA.....

    Rupa-rupanya campuran bahan peluntur dengan lain-lain bahan pencuci boleh mengakibatkan kesan buruk. Oh! Tidak. Campuran kedua-dua bahan ni iaitu lkorox dan pencuci tandas seperti yang saya buat akan melepaskan gas klorin yang amat bertoksid pada selapur mukosa terutama kat saluran pernafasan.. dan saya perlu berjumpa doktor kalau radang berterusan.. setakat ni sakit kat tekak dah ok.. cuma rasa pening.. sebab lapar pun mungkin... belum makan dari pagi...


Ni diaaa.... pasangan yang tak sehati sejiwa...
ok.. tata.. next entry nak cerita pasal iui..

30 comments:

  1. same ..sy kena pagi nih -batuk2 hingga berdarah ...sakitnyer paru2 tu Allah jer tahu - jantung jadi laju giler ...

    ReplyDelete
  2. sy bru je td.gatal g campur.rasa nk mati.bau dia ya allah.menusuk.rsaunya lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,selepas terhidu bau tu,nak kena buat macam mana, saya rasa nafas terlalu laju selepas bau

      Delete
    2. Samaaa mcm mne ni kene jumpa dr x ni

      Delete
  3. Saya x suka Kiwi clean ni. Nak sental2 buang masa n penat tgn je. Saya masukkan je Clorox terus dlm mangkuk tandas 2 3 penutup Clorox pastu saya biarkan dlm bbrapa jam. Hmmmm putih bersinar. Biasa buat 2 3x seminggu satu bilik mandi cuci guna Clorox....

    ReplyDelete
  4. saya baru di serang sebab cpurkan dua pasangan ni.. ya allah. kehospital terus amik gas. mohon laa kurngkan guna bends yang bertoksik.. biarlah kita sental biasa pun boleh sbbb tu jdkan satu senaman. saya baru je baik sikit tapi dlm paru paru amat sakit. mohon intibar jee. clorok membunuh.

    ReplyDelete
  5. Assalamualikum,lepas tu sis terus jupe doc ke mcmmnee

    ReplyDelete
  6. Semalam saya telah menuang Harpc ke lantai tandas...untuk lebih berkesan, saya tuang Clorox juga. Bbrp saat selepas tu... Saya terhidu bau seperti gas yg kurang menyenangkan.saya terbatuk dan lepas tu kepala rasa pening

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya terkena pagi td...terus batuk...sedikit sukar bernafas..pe rawatan puan untuk kurangkan batuk...saya hanya batuk...gejala lain x de..risau pulak saya...

      Delete
  7. Saya sedang alami sekarang.... Tiba-tiba rajin malam ni. Saya percik pencuci lantai. Pastu macam tak puas sangat. Saya tuang clorox. Allahu. Rasa macam mana tah. Lemas sorang2 dalam bilik air tadi. Sesak nafas. Ni pun masih lagi terasa.

    ReplyDelete
  8. Yg komen ni mmg nak google lps terkena. Sy pun baru kena. Sakit giler tekak n x boleh nafas. X tentu hala d buatnya. Adehh

    ReplyDelete
  9. Baru je kena ni... Allahu.... Perit rasa tekak ni..

    ReplyDelete
  10. Allahu.... Baru je kena tadi...
    Sakitnya Allah je yg tahu...
    Sye pon xtau xbole campurkan 2benda tu.....huwaa 😭😭😭😭

    ReplyDelete
  11. Sy pun bruu je kena tadi. Dh jadi baru google nak tahu kesan kot ada sampingan buruk kt paru2 ke apa. Ni dh okay sikit cuma rasa cam kabur2 lagi. Haih. Tapi tu lah toilet mmg bersih betullaahhhh. 🤣

    ReplyDelete
  12. Saya pun baruuu jeee tadi, tak google pun. Lepas dah kena baru google nak tahu kesan. Takut ada kesa buruk kat paru2, skrg ni dah okay, cuma mata macam kaburrr jelah. Risau gila kot🥺

    ReplyDelete
  13. Saya bru je terkena. Berapa lama ye baru okay? Sekarang ni saya tarik nafas rasa sesak je dada..lepastu mcm keep on terbau benda tu...

    ReplyDelete
  14. Allahu baru je kena tadi.. sudahlah ada asthma, terhidu pula benda bau kuat mcmtu. memang sukarlah nak bernafas

    ReplyDelete
  15. Say baru ja kena ni x spi 30 minit cuci tandas guna clorox lemon dan mr muscle. Pedih tekak, rasa susah nafas sikit, klu nafas dlm2 batuk. Apa tindakan dan rawatan awal atau perlu ke hospital ? Ada kesan x sampingan x utk hati mendatang

    ReplyDelete
  16. Pttlah sakit sgt hidung sampai ke tekak..guna 2benda ni..menyesal pulak��.
    Tak bagi anak2 masuk toilet dulu..risau

    ReplyDelete
  17. saya hari tu basuh rumah ..tukar tikar lantai..sy curah clorox dan biarkan setengah jam... masa nak basuh dengan air tiba² sesak nafas ... bila semua dah selesai nak tdr.. batuk kering.. gatal ya amat.. sampai tekencing² kat seluar.. Allahuakbar...

    ReplyDelete
  18. Tengok bilik air kotor tangan ni pun ambil spray letak Klorok tak cmpur air pun.. Spray sana sini dlm tandas tutup pintu lak tu.. Ha kau.. Putih mangkok tandas jubin aku..akibatnya kelemahan aku.. mata aku pedih.. Skrg ni Asik mngantuk aje... Hmm.. Ada kena mgena ke??? Risau la pulak

    ReplyDelete
  19. saya baru je kena...rajin punya pasal...campur dua bahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun br kena ni.. Campur 2 bhn...

      Delete
  20. ya Allah ramai pulak yg dh buat silap yg saya buat malam ni.. td lepas sental bilik air saya simbah haprik n clorox terus meruap bau gas yg x menyenangkan.. cepat2 saya keluar dari tandas n minum air,. tutup hidung simbah seluruh bilik air cepat2 n saya tinggal kan macam tu je.. harap subuh nnt bau tu dh hilang

    ReplyDelete
  21. Ramainya yang kena 🥺 saya pun baru kena..sekarang masih batuk² sikit. Saya campur Good Maid Cleaner + Clorox dengan air dalam spray dispenser. Actually, tak plan pun nak campur 2 bahan tu tapi disebabkan balance clorox dalam dispenser tu masih ada lagi (sebelum ni memang saya spray toilet guna campuran clorox dan air), jadi saya campurkan je..bila 2 bahan tu dah mixed up memang mengeluarkan gas yang kuat tapi saya teruskan juga spray toilet & ia menyebabkan toilet dan bahagian dapur berbau gas tersebut. Dengan sedikit panik, saya siram toilet dengan air banyak² tapi masih berbau. Saya spray pula dengan serai wangi tapi masih juga berbau. Jadi saya biarkan semua pintu dan tingkap terbuka. Harapnya gas tu akan hilang nanti. Untuk diri saya pula, cepat² saya mandi dan minum air suam banyak². Masa mula² kena tu badan berpeluh², bersin dan batuk²..saya teruskan dengan banyakkan minum air suam kerana batuk non-stop dan baring dalam bilik. So far, batuk berkurangan tapi saya masih risau. Adakah saya perlu berjumpa doktor? Tapi dengan kes Covid19 yang tinggi buat saya bertambah risau untuk mendapatkan rawatan 😥

    ReplyDelete
  22. Pagi tadi cuci bilik air ..bau nye menusuk betul..tahan jap cuci pastu terus mandi.. settle je terus batuk sakit kepala tido sekerat hari..taubat dah 😭😭

    ReplyDelete
  23. Saya baru je kena ni..masuk zone merah sb jantung laju, nk bernafas xblh, skrg dah blh balik rmh, tp masih xselesa, mkn macam xmakan xtahu kenapa..badan jadi lemah.

    ReplyDelete
  24. Ya Allah , sy baru terkena. Takut nya dh la tgh mengandung awal kandungan. Risau ada efek apa2 tak ya. Tadi terbatuk2 sakit sgt dada. Risau nk tidur mlm , tandas dlm bilik. Bau dia masih kuat

    ReplyDelete