Search This Blog

Saturday 2 September 2017

Alhamdulillah.. Saya Akhirnya Hamil..


Bismillahhirrahmanirrahim... bersyukur ke hadrat ilahi saya telah disahkan hamil pada Februari lepas.. bila dah sambung belajar saya kesuntukan masa sungguh nak menulis di blog ni.. terbengkalai dah lama blog ni.. maafkan saya.. hehe.. sekarang saya baru habis exam untuk semester ke 3.. kira tengah bercuti la sekejap.. hehe sebelum masuk balik semester 4 hujung bulan ini.. insyaAllah saya akan cuba kongsi apa yang saya amalkan sebelum saya disahkan hamil.. perasaan?? tentulah saya teruja sangat-sangat.. hampir 5 tahun saya menanti saat-saat ini.. pendek kata.. hanya Allah yang tahu perasaan tu..


            Masa mula-mula sebelum saya tahu yang diri saya hamil..saya jadi pelik kenapa saya tak boleh nak pandang gulai apatah lagi nak makan.. rasa macam nak muntah bila tengok gulai yang bersantan-santan.. tapi saya abaikan.. kebetulan memang period saya dah delay masa tu dalam seminggu tapi disebabkan selalu sangat period saya delay jadi saya malas nak ambik kisah.. dan bertekad tak nak beli UPT sebab dah beratus agaknya duit saya dok beli benda alah tu sebelum ni.. dan selepas buat ujian selalu kecewa.. jadi kali ni tekad biarkan dulu.. lagipun period pain tu dah rasa.. biasanya seminggu lepas alami period pain tu berulah period akan turun tapi dah seminggu tak turun-turun lagi period saya.. hati tu jangan cakaplah perasaan nak beli UPT tu membuak-buak.. jerawat pulak jangan cakap memang naik teruk kat muka saya.. disebabkan saya akan naik flight pada hari Khamis.. saya pun tandalah di kalendar yang kena buat juga UPT pada hari Isnin.. kenapa Isnin?? hehe.. sebab dalam fikiran saya masa tu kalau saya test dan UPT positif.. hari Selasa saya akan ke klinik untuk dapat pengesahan dari doktor pula.. hari Rabu ada aktiviti kokurikulum.. hari Khamis dah nak naik flight.. jadi sebab tu la Isnin.. hehe

      Baik.. pada tengahari Isnin tu.. balik dari sekolah saya singgahlah 7 Eleven masa otw nak balik rumah..masa tu saya dah delay 2 minggu.. saya tak inform suami pun saya beli UPT sebab saya takut dia pun sama mengharap sama macam saya.. saya beli 2 alat UPT tu sebab memang dah rancang nak test 2 kali.. UPT sebaiknya buat awal pagi kan.. tapi disebabkan saya dah tahu saya jenis tak sabar saya beli 2.. saya nak test petang tu juga.. tapi sampai-sampai je rumah disebabkan jenis tak sabar kan terus masuk tandas dan test...... sebelum test tu macam biasa sebab dah banyak kali kan sebelum ni.. hampir 5 tahun kot.. memang tawakal kalau ada rezeki adalah.. kalau tak ada saya akan redha..

      Tiba-tiba mata saya memandang keluarlah 2 line yang sangat terang.. tak samar-samar langsung dan memang jelas sangat 2 line.. Ya Allah... Maha Suci.. Maha Besar.. tak tergambar perasaan saya masa tu.. dalam tengah gembira tu pun saya berfikir juga betul ke saya hamil.. saya cuba ingat balik takut saya ada makan ubat-ubat ke.. memang sangat-sangat tak percaya.. tapi dalam hati mohon sangat mintalah betul saya hamil.. air mata masa tu dah mencurah-curah.. dah lah sorang-sorang kan.. suami pula jauh.. tak bagitahu suami lagi.. layan dulu perasaan tu sorang-sorang.. masuk bilik gosok perut sambil cakap betul ke ada anak mama dalam ni.. kalau ada anak mama kena kuat ye.. esok kita jumpa doktor.. kalau doktor tak bagi mama naik flight kita jangan naik ok.. masa tu mula terfikir pengajian saya.. adakah saya kena buat pilihan untuk tangguhkan master saya.. masa tu dalam fikiran kalau kena tangguh pun tangguhlah.. baby ni sangat pentinggg... hehe.. so terus saya call Klinik Doktor Rosy dan buat janji temu untuk esok.. mula-mula macam malas lagi nak bagitahu suami tapi tahula orang jenis tak sabar macam saya ni.. terus ambik gambar UPT tu dan whatsApp suami.. dahlah internet pula slow sangat.. perasaan excited yang tak sabar-sabar nak kongsi dengan suami tadi dah bertukar jadi nak marah dekat Celcom.. kenapalah line internet teruk sangat masa tu.. dekat 20 minit tunggu gambar UPT tu berjaya dihantar.. then blue tick.. terus suami call.. dia pun apa lagi excited la kan.. air mata mencurah-curah sekali lagi.. syukur sangat Ya Allah... saya bagitahu suami sabar dulu.. esok saya nak ke klinik.. biar doktor yang sahkan.. saya takut sangat yang UPT tu tipu saya.. hehe.. suami ni pun jenis tak sabar juga.. memang sesuai dengan isteri pun jenis tak sabar.. dia letak je telefon terus pergi rumah mak mertua saya bagitahu yang saya dah mengandung.. disebabkan dia dah bagitahu mak dia saya pun call mak saya jugaa.. sekali lagi air mata tumpah bila mama tanya saya kenapa menangis.. saya bagitahu dah lama saya tunggu saat ini.. malam tu tidur lena sangat..

        Esoknya, lepas balik sekolah terus saya ke KPJ Seremban.. staff klinik tanya saya nak check apa.. serba salah nak cakap.. saya pun cakaplah saya check UPT positif so nak doktor check pulak.. dia buka-buka file saya.. terus keluar ayat  keluar dari mulut dia.. "akhirnyaaa.."  yelah dari 2013 saya mula rawatan dengan Dr. Rosy.. sampailah 2015 saya stop sebab doktor dah cuba macam-macam tapi saya belum juga hamil.. last ayat yang keluar dari mulut Dr. Rosy suruh saya pindah duduk dekat suami.. nak buat macamana dr.. belum sampai juga rezeki saya untuk pindah duduk dekat dengan suami.. ok.. sampai giliran saya.. saya pun masuklah bilik Dr. Rosy.. Doktor tanya macam biasa.. lepas cerita dah buat UPT semua doktor pun ajaklah scan.. scan dari atas tak nampak.. saya dah risau campur sedih dah.. disebabkan rahim saya retroverted doktor pun scan lah dari bawah.. alhamdulillah.. terus nampak.. terus suruh doktor print.. saya nak gambar nak bagi suami tengok.. padahal memang doktor akan print pun.. excited kannn.. sebelum balik saya dan doktor berpelukan.. doktor tu pun tahu dah lama saya buat check up dengan dia.. apa jenis check up yang saya tak pernah buat dengan dia.. hehe.. doktor bagi saya naik flight tapi saya kena ambik ubat kuatkan rahim dan minum air banyak.. otw ke kereta.. saya call mama dan suami.. dalam kereta menangis sekejap.. hehe

     Malam tu pun tidur lena sangat.. anak mama teman mama.. next entry saya nak share apa yang saya amalkan dan buat sebelum saya disahkan hamil.. insyaAllah..


Jumpa lagi..


2 comments:

  1. Tahniah.. sy pun sdg menanti lg.. ni dah delay 2 mggu.. tp tkut nk cek.. tkut kecewa..doakan sy plk ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. wahh dh 2 minggu.. kalau buat upt negatif.. cuba lg 3hr lps tu..

      Delete