Search This Blog

Tuesday 21 January 2014

Period dah lewat tapi upt masih negatif?


       
Kite memang teringin nak baby.. bulan 7 ni genap 2 tahun kite kawin tapi belum ada rezeki kite n husband lg nak dapat baby.. hari ni period kite dah delay dekat 3 minggu.. last kite cek upt semingu yang lps tapi negatif.. kite ada baca kat satu blog ni walaupun upt negatif jangan ingat tak hamil.. so kite ambik keputusan jumpa doktor hari jumaat ni.. insyaAllah.. harap-harap terjawab semua teka-teki dalam kepala kite ni.. hehe.. so Entri kedua kite ni kite nak cakap pasal alat upt la.. (sebab dah banyak baca dan rasa nak kumpul2 kongsi ngan orang plaks)


        Kenapa upt negatif ye? sedangkan period dah delay.. dari apa yang kite baca.. kite kena tunggu lebih 2 minggu sebelum wat upt.. sebab kandungan hcg dalam urin kite masih rendah jika terlalu awal..dan tak semua alat upt boleh mengesan  kandungan hcg pada peringkat awal.. kandungan hcg ni juga adalah berlainan antara perempuan.. sebab tu la kot ada perempuan boleh detect awal dia mengandung.. ada tu yang lewat.. dan ada pulak tu yang memang tak dapat nak detect sedangkan dia mengandung... aduh.. macam-macamkan.. takpelah mungkin semua ni ada hikmahnya untuk kite.. mungkin Allah nak sampaikan pada kite.. betapa susahnya untuk memperoleh zuriat supaya kite betul-betul menghargai zuriat yang dianugerahkan itu.. insyaAllah..

          Apa yang kite baca kandungan human chorionic gonadotrophin (hCG) ini juga dapat dikesan menerusi ujian darah.  Ujian ni hanya boleh dilakukan di makmal. (Kan bagus kalau ada jual alat yang macam upt tu tapi untuk test darah pulak.. hehe) Baik.. HCG di dalam tubuh manusia ni dihasilkan oleh plasenta sebaik sahaja telur yang telah disenyawakan berada di dinding rahim. 

         Alat upt pulak kite boleh dapatkan kat farmasi je.. Setakat ni kite dah cuba dari yang murah kepada yang paling mahal... tapi belum ada rezeki lagi nak tengok 2 line yang kuar.. hehe... kite sambung lagi.. alat upt ini berupaya mengukur kandungan hCG di dalam urin. Ada alat penguji kehamilan tu sensitif  dan mampu untuk mengesan kehadiran hCG seawal 8 atau 9 hari setelah proses ovulasi berlaku. Maknanya alat upt jenis ni boleh mengesan kite mengandung ke tak dalam masa sehari selepas kite tak datang haid pada hari yang sepatutnyalah kan.. Satu lagi kandungan hCG adalah sangat tinggi di dalam urin pertama kite pada waktu pagi. Inilah yang membuatkan hasil ujian menjadi sangat jelas. Tapi boleh jugak nak uji pada masa-masa lain dengan syarat kite jangan buang air kecil 4 jam sebelum kite nak buat ujian tu pastu kurangkan minum air. Takut hcg tu jadi cair dan tak dapat dikesan hCg tu..



     Malam tadi kite ada baca kat satu blog ni.. die cakap tentang tarikh pengiraan kehamilan.. tarikh kehamilan dikira dari hari kite subur.. laa selama ni kite ingat dari hari pertama kite period.. disebabkan kite dah missed period dah dekat 3 minggu.. hari-hari bukak app magic day tu sebab nak tengok tarikh.. membazir masa btul.. hehe.. so kite kira-kira semalam kite kne tunggu 19 hari + 14 hari = 33 hari selepas waktu subur tu br boleh detect kot kite mengandung ke tak..  ni formula kite.. setiap orang lain-lain formula ye... hehe..

So sape yang rasa period die dah delay kene bersabar dulu.. jangan jadi macam kite.. baru tak datang 2-3 hari kite dah berlari g farmasi nak beli upt tu.. kalau nak kire-kire dah banyak betul duit kite habiskan beli upt ni... sebab kite nak sangat baby..... ermmm...sabarlah hati... 

   

157 comments:

  1. Salam. Saya pn macam awak. Tertunggu2. Bulan ni doa sgt ada rezeki. Sbb simptom2 ada. Period dah lewat 5 hari. Byk dah bazir upt hehe. Tak sabar pny pasal. Ada gak kawan2 tgu 2mgu lps period delay br dpt result positif. Nk tgu tu seksa plak rasanya haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Saya lewat datang bulan hampir 3minggu,upt plak negatif..jumpa doktor,dia suruh dtg semula lg 2minggu kalau xdatang bulan lagi.doakan agar saya dikurniakan rezeki anak ye :(

    ReplyDelete
  3. Saya lewat datang bulan hampir 3minggu,upt plak negatif..jumpa doktor,dia suruh dtg semula lg 2minggu kalau xdatang bulan lagi.doakan agar saya dikurniakan rezeki anak ye :(

    ReplyDelete
  4. Saya lewat datang bulan hampir 3minggu,upt plak negatif..jumpa doktor,dia suruh dtg semula lg 2minggu kalau xdatang bulan lagi.doakan agar saya dikurniakan rezeki anak ye :(

    ReplyDelete
  5. Saya lewat datang bulan hampir 3minggu,upt plak negatif..jumpa doktor,dia suruh dtg semula lg 2minggu kalau xdatang bulan lagi.doakan agar saya dikurniakan rezeki anak ye :(

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. saya dah 9 hari lewat datang bulan. upt pun -ve. asyik rasa ngilu & sengal2 jer kat bawah perut ni. pagi td g klinik, doc bagi ubat untuk datang period. macam was2 jer nak makan ubat tu... macamana ya... bulan april lepas saya baru keguguran.

    ReplyDelete
  8. As.salam...sje nk share...pernah dgar x 'buah zuriat'?...ade yg pggl buah adam hawa...buah ni slh satu ikhtiar utk couple yg planning utk preggy...sy phm sgt2 sbb sy pernah rse menderita nk preggy n abis dt bli upt...pas2 ngs trok sgt evrytime peyod...so sy juz nk share kalo sape2 yg nk ikhtiar guna buah zuriat ni...ade jual kt mahnaz food,shah alam...so,nk ikhtiar blh cuba...acid folic pn jgn lupe mkn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo nk mtk tlong post pn blh...wassap 0172103411...

      Delete
    2. Sy dah lewat 6minggu tak period cek 2x neg Pastu keluar drh selama 2hr sekarang 7week 3hr cek balik tetap same neg Tp bwh pusat tu skt/krem sy confius

      Delete
  9. Sy dh lwat 2 minggu . dh bt upt 2x naik double line tp kabur . pg td test lg tp ngative pl .. Hmm mcm mna tu . sedih

    ReplyDelete
  10. Sy dh lwat 2 minggu . dh bt upt 2x naik double line tp kabur . pg td test lg tp ngative pl .. Hmm mcm mna tu . sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pernah jd mcmtu..hrnni upt +ve selang 4 hri -ve

      Delete
    2. Sy pernah jd mcmtu..hrnni upt +ve selang 4 hri -ve

      Delete
    3. Lepastu mcm mane? Sis pregnant ke tak?

      Delete
    4. Shiela niza Lepastu mcm mane? Sis pregnant ke tak?

      Delete
  11. Sy dh lwat 2 minggu . dh bt upt 2x naik double line tp kabur . pg td test lg tp ngative pl .. Hmm mcm mna tu . sedih

    ReplyDelete
  12. Sy dah lewat 3minggu tp upt masih - sedih pun de jgk...to masih menunggu..smpei skrg period x dtg lg..

    ReplyDelete
  13. Sa pun sAma, kawen dah masuk 5 bulan..skrg ni haid bru lewat shari..sabar menunggu, harap2 la ada..

    ReplyDelete
  14. Salam... Sy dh lewat period 19 ari.. Tp semlm cek upt -ve.. Waktu 3 ari sebelum tu ad dtg coklat2 je... 3 ari jgk.. Sy confius jgk ni... Bln 11 sy x dtg... Last period pd 26/10... Sy mengharap jgk utk preggy ni... Mcm mne ye? Boleh bg pandangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry komen dkt post lama. Cuma nk tau apa yg trjadi kat sis. Kes sis sama mcm saya. Sebelum ni period stabil je. Bulan ni dh lewat 11 hari. Hari ke 10 ada dtg coklat2. Smpai skng tk period. Tp cek upt negative. Maaf ye bertnya post lama.

      Delete
  15. Saya 2bulan lebih xperiod. Last sy check upt still negative.kecewa..skrg nie x check dh sbb ingat xperiod sy skrg consume EPO utk stabil kan haid.actly nak bg period nie.seksa tgk result asyik negatif.tp risau juga sbb still menaruh harapan ada rezeki sy knpa x period xdtg2. Cuma risau pengambilan Ubat EPO ada side effect utk prenancy..mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. doctor sy pernah pesan kalau pengandung jangan ambil EPO..

      Delete
    2. Saya pon dah lewat dtg period 2 bulan.. tp check upt still -ve.. allah risaunya.. harap sgt2 pregnant..

      Delete
    3. Saya pon dah lewat dtg period 2 bulan.. tp check upt still -ve.. allah risaunya.. harap sgt2 pregnant..

      Delete
    4. Samela kite pun..baru check semalam still -ve...ingat nk jumpa doktor..nk buat ultrasound..

      Delete
    5. Saya pernah buat ujian hcg pada tarikh spatutnya saya dtg period...positive....tapi bertahan sekejap dlm bulan y sama saya keguguran...sebelum ni period saya teratur...dan bulan dpn dtg as usual ikut tarikh period tetapi bulan Januari period saya lewat 4 hari lepastu period...and then ok balik...now lewat lagi...untuk bulan may...harini dh 4 hari lewat...sy dah buat ujian tp negatif...sy bole paham perasaan semua y mengharap...sy harap jika lambat 2 minggu sy akan buat sekali lagi ujian hcg..semoga positive.amin

      Delete
  16. Saya dah lewat period 4 hari.. Hari2 cek upt tp negativ.. Sy dh ada 2 org anak.. Sebelum ni, lewat period sehari je dah nampak positif kat upt.. Kali ni symptom x ada cuma lewat period.. Tak pernah seumur hidup lewat period.. Sebab menstrual cycle sy sgt regular... Gundah gulana

    ReplyDelete
    Replies
    1. same dengan saya...anak dah ade 2 org..saya dah 2bulan miss period..check upt -ve..ntah kenapa miss byk bulan..risau plak..huhu..

      Delete
    2. salam sis..mcm mna..result sis..lepastu positif x...saya dah delay 10 hari upt masa delay hari ke 7 ...negatif....skang tgh cramp perut pulak..cek period xda pulak....period mmg regular tiap2 bulan

      Delete
  17. sy da lewat period 2month tp bila cek upt ngtve.. n sntiasa pening n loya ..

    ReplyDelete
  18. Hi...i dah terlewat 16hari hmmm 2minggu lebih...tapi upt result negatife he...eee memang rasa risau n kecewa...
    Memang susah nak dapat bayi di dunia nie...

    ReplyDelete
  19. Hi...i dah terlewat 16hari hmmm 2minggu lebih...tapi upt result negatife he...eee memang rasa risau n kecewa...
    Memang susah nak dapat bayi di dunia nie...

    ReplyDelete
  20. Saya pun dh lewat 21hari tp upt negative. Awal2 missed period hari tu mmg de symptom preggy tp skrg dh x de. Dh kecewa lak rase. Dr suruh check lps ckup sebulam x dtg haid. Doakan ye.

    ReplyDelete
  21. Saya pun dh lewat 21hari tp upt negative. Awal2 missed period hari tu mmg de symptom preggy tp skrg dh x de. Dh kecewa lak rase. Dr suruh check lps ckup sebulam x dtg haid. Doakan ye.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Saya lewat 10 hari.. hari ke 11 dah period..

    ReplyDelete
  24. Saya lewat 10 hari.. hari ke 11 dah period..

    ReplyDelete
  25. Mcm mne plk kalau baru lps kwen tp period x dtg dh 11 ari...tdy buat upt...negative..masih awl lg ke nk cek,?

    ReplyDelete
  26. Mcm mne plk kalau baru lps kwen tp period x dtg dh 11 ari...tdy buat upt...negative..masih awl lg ke nk cek,?

    ReplyDelete
  27. Hi semua, saya pun dah delay period hari ini genap 3 bulan 1 minggu. Rasanya dah 8 kali cek upt. dah beli upt dari yg murah sampailah yang mahal Clear Blue digital tu. tapi masih lagi negative. mmg rasa kecewa sgt. Sekarang masih lg mengharap keajaiban dari TUHAN. Harap2 ada rezeki dpt baby. Dah kawin 1 tahun setengah. Ingat nak pegi scanning/ultrasound. Tapi takut kecewa sebab saya tak ada tanda2 preggy. Cuma selalu rasa perut bahagian bawah krem je & perut mmg buncit giler. Mcm org preggy je. Ermmmm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. U better gi check doc untk kepastian.. rezeki dari Allah.. doakan jer..

      Delete
    2. saa dengan saya.. saya dh 35 hari delay - 1 bulan lbh tk period. sakit senggugut tp ni sejak 2-3 hr rasa sakit kt sebelah kiri perut. kalau preggy alhadulillah, tp risau endoetriosis je.. nauzubillah

      Delete
    3. sakit sebelah kiri perut takut luar rahim.
      saya dulu pregnant luar rahim memang sakit belah kiri perut. check di doctor untuk kepastian

      Delete
    4. Enilyn- sekarang awk dah preggy ke.. sbb sy pon dah lewat 2 bulan.. tp check upt still -ve

      Delete
    5. Enilyn- sekarang awk dah preggy ke.. sbb sy pon dah lewat 2 bulan.. tp check upt still -ve

      Delete
    6. Hai enilyn better pegi cek kat hospital, sya pn alami bnda yg sma sblm d sahkan kndungan luar rahim,.saya x pegi cek kat hospital sbb trlalu prcya dgn upt yg ngtive, ada scan jg tp x npak coz baby melekat d sluran flopio,.akhirnya pecah dlm rhim n prlu d bedah,.mmg sdih sngt bla ingt blek .

      Delete
    7. Hai enilyn better pegi cek kat hospital, sya pn alami bnda yg sma sblm d sahkan kndungan luar rahim,.saya x pegi cek kat hospital sbb trlalu prcya dgn upt yg ngtive, ada scan jg tp x npak coz baby melekat d sluran flopio,.akhirnya pecah dlm rhim n prlu d bedah,.mmg sdih sngt bla ingt blek .

      Delete
    8. salam. saya pun dh 2 bulan tak period, check upt -ve. pergi klinik scan memang tidak hamil tapi alhmdulillah rahim smua ok.. doc bg ubt turun darah(period) dlm masa seminggu tapi bila makan ubt tu kepala rasa sakit dan pening,perut memulas... wlu apa pun saya masih mengharap tuk 2nd baby. apa2 pun bykkn bersbr dan berdoa. jika ALLAH izinkan insya allah.. amiin.

      Delete
    9. Sis sy pn 2 bulan xperiod scan xnampak apa2..upt ngetif xpnh sumur hdup lewat..risau kandungan luar rahim je

      Delete
  28. saya dah 9 hari lewat period. cek upt negative.. sedih sangat..mungkin terawal cek kot..sbb tanda2 preggy 2 mmg ada 7 hari pas waktu subur ada kuar darah mcm period tpi 3 hari je..tunggu lgi 1 minggu..harap2 ada la rezeki kali ni.. aminn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes saya dah lewat 10 hari..test semua nya negative.. hari ke 11 ade darah 2 tompok lepas itu saya period pd hari tu jugak..

      Delete
    2. S Arianna saya masih lgi blum period.. masih menunggu..nk buat upt tpi takut.. tunggu lgi 1 minggu..klu ikut perkiraan klu preggy skrg da 7minggu dah..harap2 btul2 ada rezeki kali ni..dah 2 tahun kawin..tringin sgt2..

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Hai semua, saya dah lewat period hari ini genap 2bulan lebih...2 minggu yg lalu dah cek upt tpi negative..rasa kecewa sgt... Harap2 ada rezeki dpt baby...mengharap sgt ada keajaiban dari TUHAN...dah 5 tahun kawin

    ReplyDelete
  31. hri ni genap 18 hri delay period..last period 20/2..6 kli dh cek upt still negatif..bmacam jnis sda upt sya pkai tp smua negatif..berharap sgt ada baby..semoga kli ni rezeki sya..Amin

    ReplyDelete
  32. hri ni genap 18 hri delay period..last period 20/2..6 kli dh cek upt still negatif..bmacam jnis sda upt sya pkai tp smua negatif..berharap sgt ada baby..semoga kli ni rezeki sya..Amin

    ReplyDelete
  33. Saya sepatutnya period pada 8hb ni,disebabkan xsabar,tros buat upt..n sedihnya sb negative..psychology effected betul sebab 2 adik bradik sy n 2 ipar sy tgh pregnant..lg 2buln dh 2 years kitorg kawin..terlalu awl ke upt sy?sb symptom2 tu ade.. cuma period sy pun bersymptom lbey kurang jugak😂

    ReplyDelete
  34. Salam smua,sya dh lewat 3 mnggu tkot sngt nak cek...mula2 cek smnggu msh ngtive...tiap2 ari test,smpai hbis prgnent test to,khwn dh dkt sthun lebih tp x dk rzki lg dpt ank....tringin sngt nk ada
    ank....en.suami bkn main hppy lg bila thu sya lewat dtng priod hehheheh.....blh bg pencerahan,sllu ke priod dtng lambt? Atau disebabkn strss priod kita dtng lmbt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. zue kdg2 sebab stress pun lamb at..hormon pun lambat jugak..sy pnah dekat sebuln..after 1 year kahwin baru kitaran hair sy normal balik..now dah normal..but ni dah late 2 days..xnak check lagi..berdoa je mamapu..huhu..sy pun buln 6 ni genap 2tahun dah..nak sangat conceived..kita doa sesama ya..insyaaAllah akan a
      da..

      Delete
  35. Hari ni da lewat 2 minggu... da 2x buat test upt masih negatif...xpela, selagi belum period dtg, tiap2 minggu la kite buat test upt..ehehe

    ReplyDelete
  36. Hola.... same to me..1 month delay after check upt -ve risau sangat takut kena pnyakit lain.. sebelum ni ade darah mcm bencak darah 1 day skit sgt..
    3 kali da check upt... kcewa je...I tringin bby girl...I bniat nk tutup kedai awal 30 an bila dpt bby girl...tapi kita hanya mrancang...
    buat yg nk beli upt.. beli kat tenet murah rm80 sen skeping.. mcm yg hospital pnye...

    ReplyDelete
  37. Hola.... same to me..1 month delay after check upt -ve risau sangat takut kena pnyakit lain.. sebelum ni ade darah mcm bencak darah 1 day skit sgt..
    3 kali da check upt... kcewa je...I tringin bby girl...I bniat nk tutup kedai awal 30 an bila dpt bby girl...tapi kita hanya mrancang...
    buat yg nk beli upt.. beli kat tenet murah rm80 sen skeping.. mcm yg hospital pnye...

    ReplyDelete
  38. Saya dh 20hari delay..hr yg ke14 sy ad buat ujian upt.. -ve.. Sejak pd hr tu sy mmg x amik kish dh smpai lh skrg masih belum lg period.. Symptom mmg ad.. Time bgun pgi krem sgt perut.. Kadang2 rase sengal sakit.. X selalu tp dlm sehari mmg ad..perut mmg terase buncit sikit.. Buat mase skrg xnk buat ujian upt lgi.. Tkut nnti kecewe.. Huby ckp tgu semingu due nie klau x period jgk bawk pi klinik.. Sb mmg xpnh lwt smpai 20hri.. Sekrg mmg rase mcm preggy tp Allah maha mengetahui segalanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn aien ,cmana skrg? Dah positif?

      Delete
    2. Pn aien ,cmana skrg? Dah positif?

      Delete
    3. Sama mcm sy...da lewat 16 hri mula2 chek upt ada 2line tp kabur sgt..selang 3hari sy chek lg negative...runsing memikir kn masalah ni...simpton2 megandung ada..tp tu la allah je yg mengetahui...

      Delete
    4. hi yanie, u dah check dekat clinic ke ?saye pun dah delay 19 hari , check masih juga negative....

      Delete
    5. Mcm mne ? Akhirnye positive x sis ?

      Delete
  39. Assalamualaikum saya ema, period dah delay 12 hari, tak pernah pun lewat smpai 12hari, sya dah khwn 2tahun lbih. Saya harap kali ni rezeki saya d bulan ramadhan yg mulia ini in shaa Allah amin doakan saya, 19/06/16 sya ada beli prengnant test, saya tak sabar sanggat saya test pukul 1.30 tghri hasil masih negative agak kecewa juga, tapi masih berharap selagi masih blm ada tnda period, saya risau sanggat test masih ada 1 saya tunggu delay dlm 20 hari baru test semula doakan sya, allah huma amin tolong reply yg sudah pernah alami perasaan yg kami rasakan hihi

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum saya ema, period dah delay 12 hari, tak pernah pun lewat smpai 12hari, sya dah khwn 2tahun lbih. Saya harap kali ni rezeki saya d bulan ramadhan yg mulia ini in shaa Allah amin doakan saya, 19/06/16 sya ada beli prengnant test, saya tak sabar sanggat saya test pukul 1.30 tghri hasil masih negative agak kecewa juga, tapi masih berharap selagi masih blm ada tnda period, saya risau sanggat test masih ada 1 saya tunggu delay dlm 20 hari baru test semula doakan sya, allah huma amin tolong reply yg sudah pernah alami perasaan yg kami rasakan hihi

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum saya ema, period dah delay 12 hari, tak pernah pun lewat smpai 12hari, sya dah khwn 2tahun lbih. Saya harap kali ni rezeki saya d bulan ramadhan yg mulia ini in shaa Allah amin doakan saya, 19/06/16 sya ada beli prengnant test, saya tak sabar sanggat saya test pukul 1.30 tghri hasil masih negative agak kecewa juga, tapi masih berharap selagi masih blm ada tnda period, saya risau sanggat test masih ada 1 saya tunggu delay dlm 20 hari baru test semula doakan sya, allah huma amin tolong reply yg sudah pernah alami perasaan yg kami rasakan hihi

    ReplyDelete
  42. Hai.. Sy pun dah lewat 3 ari.. Sebab tak sabar nak tau.. Hri ni sy g beli prgncy test.. Huhu.. Dpt -tve.. Tp tnda2 prgy tu ada la sikit..dua baby swbelum ni cepat je tau trsult.. Yg ni kena sabar lebih lg ni.

    ReplyDelete
  43. hai nk tnye maksudnya kalau tarikh pengiraan dari hari subur kte cnthnya 18 ari blan so kne tggu 18 blan briktnya yer..

    ReplyDelete
  44. Hi smua..skarang msuk dpo 9..upt msih -ve.mngkin sya trlalu awal buat upt.bln 6 xda priod..sbb cd 33 n 34 +ve opk..msa tu 22/6 n 23hb/6.2thn lbih kawen masih mnanti khadiran baby😭😥😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kite.. dh 29 hari lewat..br td cek -ve lg.. tekanan rasa.. ape2 update ye.. sy doakan awk mengandung.. doa kan sy jugakk..

      Delete
    2. Sama la kite.. dh 29 hari lewat..br td cek -ve lg.. tekanan rasa.. ape2 update ye.. sy doakan awk mengandung.. doa kan sy jugakk..

      Delete
    3. Sama la dgn saya.. lewat 29hari.td br cek -ve.. tekanan..

      Delete
    4. Sama la dgn saya.. lewat 29hari.td br cek -ve.. tekanan..

      Delete
  45. saya da lewat 5 hari .. mentang2 keje pharmacy .. shopping sakan beli pregnancy tes .. haha membazir betul .. da 5 product sye beli its -ve .. mungkin x dpt detect .. almost 7 month kawin x d kurnia kn zuriat .. mcm mne laa perasaan org yg da kawin smpai 5 years x dpt anak lg .. mcm mne laa perasaan diaorg tahan soalan yg menyakitkn jiwa tu eak ...

    ReplyDelete
  46. sy dah lewat period hmpir 6minggu..lg 2hri nk p check balik sebb hari tu sy pergi jumper doc dia suruh dtg lg 2mnggu..doc ckp rahim menebal mcm nk period,tp klu xperiod kmungkinan akan jd kantung baby..sy stress sb dah byk beli upt tp negative..mtk2 ade rezeki sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam maaf nak tny..lepas jumpa doc tu ape result awk?sy bru je lewat 7hari..

      Delete
  47. Saya dah lewat period 2 bulan lebih.. tp bila check upt msih lagi -ve.. risaunya.. harap sgt2 pregnant..

    ReplyDelete
  48. Saya dah lewat period 2 bulan lebih.. tp bila check upt msih lagi -ve.. risaunya.. harap sgt2 pregnant..

    ReplyDelete
  49. period da delay 6 hari.. cek upt asyki -ve jer.. sedihhh

    ReplyDelete
  50. period da delay 6 hari.. cek upt asyki -ve jer.. sedihhh

    ReplyDelete
  51. period da delay 6 hari.. cek upt asyki -ve jer.. sedihhh

    ReplyDelete
  52. Saya dah lewat 19 hari. Pagi semalam check upt. +ve. Rasa gmbira sgt da. Tp xsmpat lg nk g klnik sbb sy pelajar n bnyk kerja dlm kolej. Then pg td sy check upt lg sbb saje la nk tgk +ve tu. Tp lain plak jd. -ve plak. Pelik. Period xdtg lg ni. Sy xpnah lewat period. Mslah senggugut pn xsangat. Hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam..mcm mne dgn result upt tu?-ve ke +ve?saya harap kita semua dikurniakan rezeki zuriat yg soleh solehah..in shaa Allah.

      Delete
  53. Dah 2 kali terjadi pada saya. Bulan lepas saya lambat 10 hari. Tapi hari ke 13 saya dh period.

    ReplyDelete
  54. Dah 2 kali terjadi pada saya. Bulan lepas saya lambat 10 hari. Tapi hari ke 13 saya dh period.

    ReplyDelete
  55. Da lewat 2 bulan.. dua kali buat upt tp -ve.. xpenah lewat sgt period camni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn da lewat 16hari..mula2 buat upt positif tp kabur...selang 3hri buat upt lg negative pulak...xprnah lewat sgt priode...

      Delete
    2. Sy pn da lewat 16hari..mula2 buat upt positif tp kabur...selang 3hri buat upt lg negative pulak...xprnah lewat sgt priode...

      Delete
  56. hai..sy baru kawin hujung bln julai,last sy period 27 Julai,smpai skrg lum period..tp 4 ari lpas cek negatif..urm...takut nk cek lg,bkn ape,takut kecewa..sgt berharap nk baby..

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum,sy last haid 24/08
    N skg dah msuk bulan 10 tp sy masih x haid juga.. sy ade juga rasa sakit pd buah dada sblah kiri n rasa sakit perut spt tanda² haid.. dah 3 minggu lebih sy x haid.. boleh x tlong bg pnjelasan�� sy takut sy b'masalah..

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum...sy pn miss period dh 7 hari... check upt -ve..sy belum ade ank lg...dh nk masuk 2 tahun berkahwin... harap sgt sy mengandung...doa kn utk sy ye... sy pn doakn utk awk semua...

    ReplyDelete
  59. saya Lewat 7 hari sda. 7-10-2016 keguguran. dtg priod blik 4-11-2016. cycle 28 hari . skrg xdtg. td cek negatif - , hm , mgkn tkr hari kot . tggu smpai ujung bln la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis rose pregnant tak sekarang? Maaf lambat tnya

      Delete
  60. Sy delay period da 70 hari (2 bulan ++) tapi cek upt pg td still -ve...sy xthula nk tgu je smpi period kluar atau trus cek dktor..mengharapkan ad keajaiban berlaku..semoga doa sy utk mgdg dan ada zuriat dimakbulkan..Allah maha mengetahui

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis...maaf saya komen pada pos yang dh lama..saya alami situasi sama mcm sis...saya delay period dh 70 hari hrini.. cek upt pagi tdi -ve...suami ajak prgi klinik...tpi xtau la..saya jdi takut...sbb prnah ada history cyst 2013...kawin dh setahun lebih dh...

      saya nak tahu, sis ada prgi cek klinik x ? result mcm mna ? doctor ckp apa ? pregnant ke ?

      Saya dgn suami memang brharap sgt2...

      Delete
  61. Saya dah 20 hari delay period.. Na check tp sy takut -ve.. Dh bnyk kali frust sbb -ve. Harap kali ni +ve.

    ReplyDelete
  62. Sya pla dah 15 hari delay period..dah cek upt tp ngtive jgk..sdih nya..sya da kwin 2 tahun n prnah d bdah sbb ectopic prgncy..hrp2 tahun ne dpt baby ..amen..

    ReplyDelete
  63. Salam. Saya da kawen 5thn lbh. Period sy lmbt 17 ari smpi la ni. Check upt pg td negative. Buntu!

    ReplyDelete
  64. Sy dh delay 13hri, tpi lom buat upt..igt nk smbung bljr,,risau preggy je..

    ReplyDelete
  65. Salam, Sy dah lewat priod 7 hari, dah check UPT tapi masih neg, simtom pregnt tu ada? risau lah...

    ReplyDelete
  66. Salam... Saya dah lewat priod 14hari, sblm nie xpnh kena cm nie.. Anak first saya 2week dh blh tgk double line.. Now sy prgi check dgn doc.. Doc pun pelik.. Sy tkt hormon but doc ckp hormon xkn lewat smpai mcm nie.. Dh check tp -ve.. Kena tnggu 3mnggu check lagi.. Kalau -ve jgk kena g hsptl buat scan.. Sy dh rase xsedap bdn,kepala pening,mual,kerap letih,kerap kencing.. Sy harap slps 3mnggu nie ada jawapan nya... 😭

    ReplyDelete
  67. Salam..sy pon dah delay 10hr..2x test negative..baby 9++month tgah menyusu.pernah lmbt semiggu ke 2 mggu sblm bersalin baby 1st melalui kaedah czer...adakah sbb sy menyusu. lpas bersalin baby 6++month period then bln berikutnya x period.pastu period kluar darah coklat muda..hr ni br mkn ubat sonolut..atas nasihat pharmacist..period x teratur ssh nk rancang kehamilan...tmbah2 sy beu bersalin czer..

    ReplyDelete
  68. Hi....sy dh kawen hampir setahun n buln ni lewat 2 ari period punye la excited sy g farmasi beli UPT coz pinggang selalu sakit n letih result from UPT -Ve hurmmm kecewa pun ade but its ok dont give up pray for Allah In Shaa Allah ade rezeki kite semua....lgpun check upt paling sesuai sy read kt mr google adalah lewT period 2 week...so i cant try after 2 weeks...doakn sy ye....teingin sgt nk baby.....

    ReplyDelete
  69. Hi....sy dh kawen hampir setahun n buln ni lewat 2 ari period punye la excited sy g farmasi beli UPT coz pinggang selalu sakit n letih result from UPT -Ve hurmmm kecewa pun ade but its ok dont give up pray for Allah In Shaa Allah ade rezeki kite semua....lgpun check upt paling sesuai sy read kt mr google adalah lewT period 2 week...so i cant try after 2 weeks...doakn sy ye....teingin sgt nk baby.....

    ReplyDelete
  70. Assalam.. Sy dah lewat haid 6hari.. Sy dah mengaharap sgt sy pragnent,sy nk sgt baby.. Nk bg suami sy zuriat.. Tp pg ni, sy da rse sengal2 bahagian ari2.. Pergi toilet td tgok dah period.. Mungkin belum rezeki kami.. Kami dah nikah setahun.. Doakan kami ye.. Allah je yg tau perasaan ni skrg mcm mana.. 6 hari mengharap, tp period jgk akhirnya.. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. banyakkan bersabar.. sentiasa yakin.. Allah akan bagi juga zuriat cuma masa saja belum tiba..

      Delete
  71. Sy last period 23/3/2017 ikutkan mggu nk adalah mggu ke 6 kalau sy pregnant..segala simptom pregnant jelas ada...bila g klinik check -ve dan dktr kata banyak asid...dan perut ni pulak dr mggu ke mggu makin besar..

    ReplyDelete
  72. Hi, saya last period 8 April 2017, Siklus saya 28hari dan ikut kiraan sekarang dah 4minggu..Check UPT -ve..tapi saya berasa pening. Boleh sipa2 share, bila saya bole check UPT..pasal smlm saya check still negatif.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sepatutnya 11/5/17 period tapi sudah lambat 4 hari...awak mana sekarang? Dh cek doctor? Apa result? Bole share? Sy bingung sangat

      Delete
  73. Wahh. Sy mcm awk gak. Bnym dh duit hbs beli upt. Hihiji. Ni sy dh lwt 10hri dah xdtng piyed dri trikh yg sy catit dlm buku. Sy hrp saya ade rezeki utk dpt bby.. Aminnn

    ReplyDelete
  74. Assalam... Saya dah kawin setahun lebih.. X pernah mis period.. Tp bulan ni dh lewat 5 hari.. Semua syntom kehamilan saya rasa..dh beberapa kali buat pregnant test sendiri dirumah tp hasilnya negative... Td x sabar dah... Terus jumpa doctor and scan... Kata doctor rahim saya kosong... Hampa sangat.. Dah boleh kesan ke kalau lewat 5 hari?? Doc ada bg ubat untuk keluarkan period.. Tp saya x nak makan... Saya rasa cam saya pregnant, so x berani nak makan... Semoga Allah perkenankan doa saya untuk ada baby.. Aamiin

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum..sy nk cter dekat sini sy dah delay period sebulan lebh suami sy mngesyaki sy mngandung sebab payudara sy dah mulai mmbengkak dan perut sy sellu kembung dan sakit..tp bile sy buat ujian UPT its negetive..sy pown musykil adakah sy pregnant..

    ReplyDelete
  76. Hii saya pulak kawin hampir 4 tahun..tak pernah mgandung. Last month ada buat hsg.ujian tu agak nyilu..sampai xdpt bgun.perut cram sangat.suami paksa sy tdo sejam dua barulah kembali normal.hihihi.tp sy tgok org sbelum sy relax je.siap xkena papah.doc ckp tiub sy ok dua2 xtersumbat.alhamdulillah. Now dah nk msuk hari 7 period delay after hsg. Tak pernah lm camni..paling lama 4 hari. Mgkin kesan hsg.stakwt ni xrasa nk check upt tkt hampa. Doakan sy preggy ye.. Teringin sangat baby ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni dah masuk hr ke 12... Msh tertunggu2 kdatangan period slpas hsg

      Delete
    2. sis.. buat ujian hsg dekat mana?

      Delete
    3. saya dulu buat ujian HSG di KPJ Seremban.. alhamdulillah dua-dua tiub ok.. memang akan rasa rasa sakit perut masa buat ujian HSG tu dan selepas.. rasa macam period pain.. saya dulu pergi sorang-sorang je sebab tinggal berjauhan dengan suami.. gagahkan diri drive balik rumah.. hehe.. seeloknya cuti la masa nak buat ujian HSG ini

      Delete
  77. sy pun dah lewat 10 hari xdtg period.. seminggu sebelum tarikh period ade keluar darah n cokelat sikit sangat.. apakah darah yg kluar tu masa menstruasi cycle sy? dah upt masih -..semoga xde ape2 n dikurniakan rezki baby <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. selang 3 hari try check balik.. semoga dikurniakan zuriat..

      Delete
  78. Sy pun dah lewat 12 hari..hari dah 3 kali test,still negative..smlm ad check tpy beli yg clear blue punya tpy result still negative..sedey sngt..sy dah kwen setahun ,tpy kali ni rasa lain je badan,rasa pening,loya,kentut kadang tu sakit kat ulu hati..x tahu la pregnant ke tidak atau cuma sekadar perasaan..������..

    ReplyDelete
  79. Saya dah lewat 2minggu, upt masih -...harap Allah permudahkan semuanya, dan semoga mendpt berita gembira...

    ReplyDelete
  80. Saya dah lewat 2minggu, upt masih -...harap Allah permudahkan semuanya, dan semoga mendpt berita gembira...

    ReplyDelete
  81. Saya dh lewat 11 hari. Tadi pagi check upt -ve. Rasa mcm troma nak check upt lagi. Sbb dah 4thun kawin asyik nmpk 1 line je ��. Bln 3 hr tu je +ve tp kndungan x lama. Dapat rasa 6 minggu je. Harap kali ni sy pregnent & Allah permudahkan segala urusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah..aaminn.sy pun mengharapkan keajaiban Allah utk kita semua yg inginkan baby..semoga kita semua memperoleh zuriat dari sisi Allah yg soleh solehah.in shaa Allah...doakn sy juga ye..sy 20/12/17 ni genap 3thn kawin..belum pernah mengandung..period pun irregular..yg penting kita yakin..Allah Maha Mengetahui waktu bila kita mampu utk ada zuriat...��

      Delete
  82. Saya pn mcm tu skrg 21hari lewat tp still negatif shj .esk nk p klinik scan perut..sbb sy rasa tanda2 ibu mengandung tu ada...risau jg kot2 ni tanda2 period..tp sblm ni ok jg period

    ReplyDelete
  83. Saya pun lewat period. Dah 17hari. Umur saya 36...dah nikah 2 tahun lebih

    ReplyDelete
  84. Nak tnya. saya lewat haid 8hari hrini . tadi cek masih ngtif. mngkin sbb bukan awal pagi sbb sllu tgk org cek upt air kencing prtma kn? tahun ni msuk ke 3thun dah kawin belum ada rezeki lagi. stiap kali dtg haid mnangisssss sja. huhu :(

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum Sama lah saya semua, saya dah lewat 10hari tak pwrnah lewat paling lewat 4hari pastu kua darah adalah Hamilton mmg nak pun mengharap sgt ngadung tapi ank ke 2 lah. Pagi tadi cek upt ngetif adakah sy Hamil tanda2 ada tek bengkak mcm air mengalir tgok ada bntik2 keluar air susu pon ada tapi cek upt xde 2line masa ank first 10hari dah cek 2line.. Senang tahu😭😭

    ReplyDelete
  86. saya dah dua bulan tak dtg period , dah berkali2 buat UPT tpi hasil masih NEGATIF . saya masih belum buat pemeriksaan dokter .

    ReplyDelete
  87. sya last period 15/12/2018
    januari 2019 sya tk jgak period next month pun tk jgk period smpi skg bln march 2019 blm period da buat upt tpi hasil masih negatif ada jgk pegi ke bidan mnta urut bidan tu kata sya da ada isi jdi sya confius lh

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah kita sama, saya last period 21/1/2019, saya check upt 22/3/2019 tp -ve sampai skrg masih tak period, so awak pregnant ke tak sekarang?

      Delete
    2. Pegi je klinik utk kepastian.. Jgn risau

      Delete
  88. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  89. saya dah lewat 49hari period..xpernah lama begini selalu teratur jak period..cek upt tetap -ve still x period..jumpa doc pergi scan xda pula,tunggu 2 minggu xperiod dtg ambik ubat haid...nak dekat 3tahun belum dikurniakan zuriat😭😭

    ReplyDelete